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Opéra de Montréal - Eugene Onegin - septembre 2019

"Dupuis et Car : un couple qui n’a pas fini de faire jaser
Dans le rôle-titre, nous avons un Étienne Dupuis en pleine forme, dont la dernière performance à l’Opéra de Montréal remonte à 2017 dans Another Brick in the Wall. Son baryton riche a gagné depuis en couleur et le rôle d’Onegin lui sied à merveille, tant vocalement que physiquement. On comprend ce qui attire Tatiana, tout en le détestant un peu quand même."

The Montrealista

The Montrealista - Septembre 2019

Australian Recital Tour - Sydney concert - August  2019

“Though Dupuis’ handsome lyric baritone has grown of late, he’s still able to scale it back to provide the intimacy required of French song. He brought great tenderness to Duparc’s Chanson triste, making it a short but intense emotional journey, while the same composer’s Le manoir de Rosamonde, a sinister evocation of thwarted love, was conveyed with ample vocal glamour. Simplicity of expression is Dupuis’ gift, the baritone choosing to impart meaning through subtle verbal inflection and tonal shading. The spaciousness and gentle insistence of his singing in Hahn’s L’Énamourée was one of the recital’s highlights, while Ravel’s still little-heard song cycle Trois chansons de Don Quichotte à Dulcinée allowed the baritone to demonstrate his gift for comedy, particularly in the closing drinking song.

Both singers took to the stage to give the world premiere of Kevin March’s La Noche Oscura, a duet written for them by the composer after Dupuis starred in his opera Les Feluettes. A setting of a 15th-century poem by Carmelite friar San Juan de la Cruz, it’s an enchanting depiction of a clandestine meeting of lovers, seeing Dupuis and Car sing in French and English respectively, voices weaving in and out of each other, before coming together in Spanish. A special moment, made more so by the composer’s presence.

They later returned to the stage for the duet Ah! Dite alle giovine from La Traviata, establishing the scene’s fraught dramatic context with ease. Car, who made her debut as Violetta for Opera Australia in 2018, presented the character’s torment in a voice of surpassing loveliness, while Dupuis was every bit the rueful but headstrong patriarch. Car had earlier sung a deeply felt Il ne revient pas from Gounod’s Faust, which seemed to transform anguish into exaltation, while Dupuis gave a noble account of Posa’s Per me giunto from Verdi’s Don Carlo.

Not wanting to disappoint the audience, they offered up two classy encores – Non ti scordar di me and the Waltz from Lehár’s Merry Widow. Those gathered would have kept them on for much longer if they could."

Justine Nguyen

Limelight Magazine - Août 2019

Opéra national de Paris - Don Giovanni - juin & juillet 2019

 

“... Etienne Dupuis porte beau, par la séduction du timbre comme par les caresses du cantabile.”

Emmanuel Dupuy, Diapason Magazine

Emmanuel Dupuy

Diapason Magazine - Juillet 2019

Opéra de Marseille - Faust - février 2019

"Valentin glorieux et sonore, il parvient à arracher les larmes au moment de sa mort."

Cathrine Scholler

Resmusica - février 2019

Opéra de Marseille - La Traviata - Décembre 2018

 

“Le duo avec Germont (interprété par Étienne Dupuis, compagnon de Nicole Car à la ville) est un sommet de beauté. Le baryton est ce que Germont devrait être : sobre mais charismatique, accablant mais aimable, puissant mais intime. Son timbre lumineux et sa diction impeccable font mouche à chacune de ses apparitions sur scène, notamment son arrivée à la fête, où il admoneste son fils.”

Paul Canessa

Olyrix - Décembre 2018

Opéra national de Paris - L'Elisir d'Amore - Octobre 2018

 

“Le timbre du baryton canadien n’est pas dépourvu de charme, sa ligne de chant élégante et nuancée est un réel plaisir.”

Christian Peter

Forum Opera - Octobre 2018

The Metropolitan Opera - La Bohème - Septembre 2018

 

"Also making his Met debut was Etienne Dupuis, Ms. Car’s husband, who revealed a suave, empathetic baritone as Marcello, the leading man’s best friend. Refined and charismatic, his singing anchored many ensemble numbers."

Corinna da Fonseca-Wollheim

The New York Times - Septembre 2018

Royal Opera House Covent Garden - La Bohème - Juin 2018

 

"Pour ses débuts londoniens, Etienne Dupuis s’impose comme un Marcello idéal tant par la santé vocale que par la présence et l’intelligence de l’interprétation faite d'autorité et d'enfantillages."

Yannick Boussaert

Forum Opéra - Juin 2018

Deutsche Oper Berlin - Don Carlo - Mai 2018

 

"Etienne Dupuis’s Rodrigo was magnificent: bursting stage presence, poise in movement, a seductive baritone voice and an amazing sense of phrasing. The stage director’s idea of him wearing spectacles was effective in affirming his idealistic and self-sacrificing personality. His Act IV, “Per me giunto e il di supremo” followed by “Io morrò, ma lieto in core,” a farewell to his cherished friend Don Carlo and to life was a masterclass in conveying emotion through proper phrasing. This was the evening’s most moving moment."

Ossama el Naggar

Concertonet - Mai 2018

Teatro Real Madrid - La Bohème - Décembre 2017

 

"The best singer in the first cast was baritone Etienne Dupuis as Marcello. He has a beautiful voice and gave meaning to what he sang."

José M. Irurzun

Seen and Heard International - Décembre 2017

Opéra national de Paris - Pelléas et Mélisande - Septembre 2017

 

"Etienne Dupuis lui donne une réplique élégante et passionnée, riche en couleurs et en nuances. Dès le premier duo, la voix se fait sensuelle et envoutante quand le timbre clair et l’aisance du baryton canadien lui permettent de se jouer des écueils du rôle. Le dernier duo et l’aveu de l’amour seront le point culminant de la soirée."

Yannick Boussaert

Forum Opéra - Septembre 2017

Opera Australia - Thais - Juillet 2017

 

"The evening belonged to the two leads. Étienne Dupuis was a stunning Athanaël: his ringing baritone had cut and penetration, and he showed himself capable of warmth in quieter passages."

David Larkin

Bachtrack - Juillet 2017

Théâtre des Champs-Elysées - La Reine de Chypre - Juin 2017

 

"Étienne Dupuis, interprétant le rôle de Jacques de Lusignan, a une voix claironnante, une belle diction et possède une certaine autorité vocale qui indique que c’est décidément un artiste à suivre."

Alain Attyasse

Resmusica - Juin 2017

Pacific Opera Victoria - Les Feluettes - Avril 2017

 

"Etienne Dupuis as the young Simon was a standout... ."

Adrian Chamberlain

The Coloniast - Avril 2017

Opéra national de Paris - Iphigenie en Tauride - Décembre 2016

 

"... on est de toutes façons largement comblé par l’excellence de l’interprétation musicale, du fait essentiellement des trois interprètes principaux, d’abord le baryton canadien Etienne Dupuis en Oreste, voix riche de couleurs et engagement dramatique intense... ."

Alain Duault

Opera Online - Décembre 2016

Opéra de Montreal - Les Feluettes  - Mai 2016

 

"Dupuis, an Opéra de Montréal regular, impressed once again with his rich baritone and capable acting, revealing a character caught between his feelings and society's expectations."

Patricia Maunder

Bachtrack - Mai 2016

Opéra de Marseille - Manon - Octobre 2015

 

"Dans le rôle de Lescaut, belle découverte que celle d'Etienne Dupuis, baryton à la fois éloquent, musical et inspiré qui renouvelle intelligemment les linéaments d'un personnage souvent caricatural."

François Lesueur

Concert Classic - Octobre 2015

Glyndebourne Festival - L'Heure Espagnole - August 2015

 

"Baritone Étienne Dupuis all but steals L'Heure as the burly muleteer Ramiro, a happy-go-lucky muscle man whose pheromones are so strong it's a puzzle Concepción takes so long to catch their waft" 

Mark Valencia

What’s on stage - August 2015

Deutsche Oper Berlin - Don Carlo - May 2015

 

"Should this opera of Verdi have been called Posa instead of Don Carlo? This is the question the audience could have posed after yesterday’s performance. Not only did the singer performing the role of Posa receive more applause than the title singer, his warm baritone voice, which he used with amazing versatility, stole the hearts of the sold-out audience of the Deutche Oper Berlin. Étienne Dupuis has a voice that enchants the audience as he exclaims his first note and first phrase. His natural performance, his proud stance, handsome looks and the dramatic expression his voice conveys, makes him the ideal performer for this beautiful role as a sympathetic character in this otherwise somber piece. During the dramatic conflict with the King when he directly confronts him with his reign of terror in Flanders and compares the King with Emperor Nero, Dupuis impresses with powerful empathy, during his death bed scene in the third act, with songs of warmth and melancholy. Magnificent, sublime, intense – a man of nobility in voice as well as demeanor."

Oper Aktuell

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